Garaże narażone są zwykle na intensywne obciążenia pojazdami i sprzętami. Co więcej ich podłoga wystawiona jest też na działanie różnych czynników, takich jak: piasek, oleje, smary, różnego rodzaju chemikalia, czy sól do odśnieżania. Podłoga garażu odgrywa zatem kluczową rolę w zapewnieniu trwałości i funkcjonalności tego miejsca. Dlatego ważne jest, aby była zrobiona z trwałego materiału i nie ulegała niszczeniu zbyt łatwo. Jeżeli zdecydujesz się na podłogę betonową zwróć uwagę, aby beton na posadzkę do garażu posiadał odpowiednie parametry i bez problemu sprostał tym niełatwym wyzwaniom. W tym artykule przyjrzymy się rodzajom betonu jakie mogą być zastosowane na posadzkę do garażu, dowiemy się na co warto zwrócić uwagę wybierając beton, a także czy i jak wylać beton w garażu samodzielnie.
Posadzka do garażu
Posadzka betonowa w garażu to kluczowy element, który powinien łączyć w sobie trwałość, estetykę i funkcjonalność. Wybierając odpowiedni rodzaj betonu, warto zwrócić uwagę na kilka istotnych cech. Przede wszystkim, beton do garażu powinien być odporny na obciążenia, które są typowe dla tego rodzaju pomieszczeń. Powinien także wykazywać odporność na działanie substancji chemicznych, takich jak oleje i smary, których jak wiadomo w garażach także nie brakuje. Co więcej na beton nie powinna oddziaływać sól, którą bardzo często przechowujemy w garażach do odśnieżania np. podjazdu zimą. A niestety może ona powodować powstawanie plam i wykwitów na powierzchni betonu. Nie wyglądają one estetycznie, a co gorsze mogą przyczynić się do powstawiania pęknięć w betonie.
Dodatkowo, istotne jest, aby beton nie pękał i nie tworzyły się nierówności w posadzce, co może to prowadzić do trudności w manewrowaniu pojazdem. Estetyka również jest ważnym czynnikiem. Wybierając beton, możemy zdecydować się na nowoczesne i stylowe wykończenia, które podkreślą wygląd garażu. Reasumując przy wyborze betonu na posadzkę do garażu, warto zwrócić uwagę na jego trwałość, odporność na substancje chemiczne oraz dostępność różnych opcji wykończenia, aby stworzyć funkcjonalne i atrakcyjne miejsce.
Cechy jakie powinna mieć posadzka do garażu:
- trwałość,
- odporność na substancje chemiczne,
- łatwość czyszczenia,
- hydrofobowy,
- gładką powierzchnię,
- wytrzymałość na mróz,
- antypoślizgową powierzchnię,
- estetyczny wygląd.
Posadzka do garażu – zlecić, czy wykonać samodzielnie
Jeżeli stoisz przed zadaniem wylania posadzki betonowej w swoim garażu z pewnością zastanawiasz się także, czy warto robić to samodzielnie. Może lepiej byłoby zamówić gotowy beton oraz usługę wylania go na posadzkę w specjalistycznej firmie? Odpowiedź na to pytanie nie jest prosta. Wszystko zależy od twoich umiejętności, wiedzy i przede wszystkim dostępnego czasu. Jeśli masz ochotę zdobyć dodatkowe doświadczenie, możesz zrobić to samodzielnie. Oszczędzisz w ten sposób sporo pieniędzy, które trafiłyby do firmy realizującej zamówienie.
Z jakiego betonu posadzka betonowa do garażu – klasy betonu
Wybierając beton na posadzkę do garażu w pierwszej kolejności trzeba określić, czy będzie on usytuowany na zewnątrz, czy pod dachem, przy domu. Względy są oczywiste, beton w garażu „pod chmurką” narażony jest na czynniki zewnętrzne takie: jak deszcz i mróz. W związku z tym powinniśmy wybrać do takiego garażu inny beton niż do zadaszonego garażu przyklejonego do bryły budynku. Posadzka betonowa do zewnętrznego garażu powinna być mrozoodporna. Najlepiej też, aby była na jak najwyższej jakości kruszywie. I najlepiej bez chemicznych domieszek.
Dla wylewki betonowej na posadzkę garażową należy wybrać beton odpowiedniej klasy. Określają one wytrzymałość betonu na ściskanie i rozciąganie wyrażoną w megapaskalach (MPa). Litera „B” oznacza beton, a następująca po niej liczba określa minimalna wytrzymałość tego betonu na ściskanie. Klasy betonu zaczynają się od wartości B15, a kończą na B60, gdzie wytrzymałość B15 odpowiada minimalnie 15 MPa. Beton B60 natomiast ma minimalną wytrzymałość 60 MPa na metr sześcienny. Tak beton przeznaczony jest do dużych konstrukcji wymagających bardzo dużej wytrzymałości, takich jak mosty, czy wysokie budynki. Beton odpowiedni na posadzkę do garażu to beton B 25 lub beton B 30.
B15 czy B20 – jaki beton na posadzkę do garażu?
Nie wiadomo skąd pojawiło się w sieci przekonanie, ze beton B-15 będzie odpowiedni na posadzkę garażową. Tak niestety nie jest. Beton tej klasy dobrze sprawdzi się do chodników lub innych mniejszych konstrukcji betonowych, ale na posadzkę do garażu będzie miał zbyt małą wytrzymałość. Jak już wspominaliśmy do tego celu najlepiej wybrać beton z grupy B25 lub B30. Będą one odpowiednie głownie ze względu na ich wysoką wytrzymałość.
Beton na posadzkę do garażu – proporcje
Odpowiednie proporcje podczas przygotowywania betonu, będą miały duży wpływ na jego wytrzymałość na ściskanie. Dlatego też warto zrobić to zgodnie z instrukcją. Zdecydowanie odradzamy tworzenie betonu na posadzki w sposób przypadkowy. Takie działanie może prowadzić do powstawania pęknięć i problemów związanych z wytrzymałością posadzki. W przypadku betonu na posadzki o klasach B25 lub B30, stosuje się proporcje wynoszące 1:3, co oznacza, że na każdą część cementu przypada trzy części kruszywa. Dla każdego metra sześciennego betonu, potrzebujesz około 400 kg cementu oraz dodatkowo 200-210 litrów wody. Dzięki zastosowaniu tych proporcji możesz mieć pewność, że proces utwardzania przebiegnie poprawnie. To z kolei przełoży się na trwałość zapewnisz i dobry wygląd posadzki przez długie lata.
Na stronach internetowych sklepów oferujących beton znajdziesz specjalne kalkulatory, które w prosty sposób pomogą przeliczyć potrzebne wartości. Pozwoli to zorientować się ile worków betonu należy zamówić na potrzebę wylania posadzki do garażu. Oczywiście wtedy, jeżeli zdecydujemy się zrobić to samodzielnie, a nie zlecać to zadanie dedykowanej firmie.
Zobacz także:
„Jak zrobić beton? – kruszywo, proporcje, koszta, rodzaje„
Przygotowanie podłoża pod posadzkę
Odpowiednie przygotowanie podłoża przed wylewaniem betonu jest kluczowe, aby stworzyć trwałą i równą posadzkę garażową. Taka posadzkę często układa się na gruncie rodzimym. Dlatego też pierwszym krokiem jest usunięcie wszelkich obcych elementów, takich jak korzenie drzew czy inne przeszkody. Następnie należy dokładnie wyrównać i zagęścić grunt, aby uniknąć osiadania podłoża w przyszłości. Podłoże musi być odpowiednio przygotowane – należy zapewnić mu warstwą stabilizującą. Mogą być nią kamienie lub gruz, równo ułożone i ubite mokrym piaskiem lub żwirem. Dodatkowo możemy zastosować wylewkę samopoziomującą, dzięki której powierzchnia będzie płaska. Ważne jest także uwzględnienie drenażu, aby uniknąć zatrzymywania się wody pod posadzką. Ostatecznie, przed wylewaniem betonu, warto rozważyć zastosowanie warstwy izolacyjnej lub folii, która pomoże w kontrolowaniu wilgoci i redukcji ewentualnych problemów z wilgocią.
Niezwykle ważne jest monitorowanie grubości posadzki, czyli ilości betonu. Jeśli zdecydujemy się na użycie podkładu samopoziomującego, beton rozpłynie się równomiernie pod wpływem grawitacji, eliminując konieczność ręcznego wyrównywania wylewki betonowej. W przeciwnym razie konieczne będzie jej ręczne wyrównywanie.
Jak wylać posadzkę do garażu?
Wylewając beton na posadzkę garażową należy pamiętać o jeszcze jednej ważnej kwestii. Trzeba zrobić to formując 2-3 % spadek w stronę klatki spustowej lub innego zastosowanego sposobu odwodnienia. Następnie całość należy wyrównać i wyszlifować. Warto pamiętać także, aby dyletację obwodową zrobić z elastycznego materiału. Dyletacja obwodowa, znana również jako pas dylatacyjny lub pas dekompensacyjny, to rodzaj szczeliny umieszczonej wokół obwodu posadzki betonowej. Jest to element konstrukcyjny, który stosuje się w celu kontroli pęknięć i kurczenia się betonu, zwłaszcza przy dużych płaszczyznach betonowych. Elastycznym materiałem, który stosuje się do wykonania dyletacji w betonie często jest pianka poliuretanowa, lub silikon, czyli coś co ma zdolność swobodnego rozszerzania się i kurczenia reagując na zmiany temperatury.
Czy należy robić dyletację obwodową wylewając betonową posadzkę? To zależy od wielkości i konkretnych warunków Twojego garażu, ale w przypadku większych i bardziej wymagających konstrukcji, takich jak garaże komercyjne lub te, które mają być używane w ciężkich warunkach, zazwyczaj zaleca się jej zastosowanie. Jeśli natomiast Twoja posadzka betonowa w garażu jest stosunkowo niewielka i nie jest wystawiana na duże obciążenia ani ekstremalne zmiany temperatury, dyletacja obwodowa nie jest konieczna. Jednak w większych garażach lub tam, gdzie istnieje ryzyko znacznego kurczenia się betonu lub występowania dużych różnic temperatur warto ją zrobić.
Jak zabezpieczyć posadzkę betonową?
Warto wiedzieć, że nawet jeżeli wybierzemy dobrej jakości beton na posadzkę do garażu, to warto ją dodatkowo zabezpieczyć. W ten sposób zmniejszy się jej chłonność, będzie się mniej brudzić. To z kolej znacznie ułatwi utrzymanie betonowej podłogi w nienagannym stanie. Na rynku dostępne są różne impregnaty do betonu. Często są to preparaty epoksydowe lub akrylowo-silikonowe. Używa się ich bardzo komfortowo, wystarczy nanieść na posadzkę cienką warstwę impregnatu za pomocą wałka lub pędzla. Gruntowanie powierzchni wcześniej, nie jest wymagane. Niektóre preparaty należy nałożyć dwukrotnie z jednodniową przerwą między malowaniami. Sporo jednak jest takich w przypadku których zupełnie wystarczy jedno malowanie. Procedurę należy powtarzać co około co 3 lata. W ten sposób betonowa posadzka będzie bardzo dobrze zabezpieczona i będzie świetnie wyglądać przez lata.
Najlepszym wyborem na posadzkę będzie zdecydowanie beton B25 lub B30. To betony o odpowiedniej klasie wytrzymałości do tego celu. Z pewnością nie warto oszczędzać w tym zakresie i wybierać beton niższej klasy, gdyż z pewnością będzie to miało odzwierciedlenie w trwałości posadzki betonowej.